Driewiel bakfiets op Wikimedia Zoveel kinderen worden soms tegelijk vervoerd Wikimedia
Bakfiets met kinderen
De bakfiets is populair geworden om kinderen mee te vervoeren, maar vooral de driewiel-bakfiets is niet veilig.
Alleen al in mijn eigen omgeving beluisterde ik een paar ongelukjes met een bakfiets, beladen met kleine kinderen.
Het meest riskante voorval is een moeder die met een voorwiel de stoeprand raakte, en zo mét haar kinderen in de sloot belandde. Dit als gevolg van het stuursysteem op één verticale as.
Zo'n primitief stuursysteem vráágt om ongelukken - elke jongen die ooit een zeepkist had, kan dit beamen.
Een tandheugelconstructie lost dit probleem op. Het is wel duurder dan die verticale as, maar het is veilig. Maar op het internet vind ik geen tandheugelbesturing, en dat is een gemis dat om een oplossing schreeuwt.
Veiliger dan zo'n driewieler met verticale as-stuur is een tweewieler-bakfiets (zie afbeelding onderaan), maar die wordt door heel wat mensen 'eng' gevonden omdat hij net als een gewone fiets met 'zitjes' gemakkelijker omvalt dan een driewieler (zie de website van de 'Fietsersbond' over de bakfiets - maar ook daar pikken ze de tandheugel als veilige optie niet op).
Een derde mogelijkheid zou nog zijn om de bak áchter de bestuurder te plaatsen, dan stuur je als op een gewone fiets - bij een botsing is dit ook veiliger voor de kinderen, maar een bezwaar is wel dat de bestuurder dan lang niet steeds direct zicht op de kinderen heeft.
M.i. dient er dus een bakfiets met tandheugelbesturing te komen (kan ook met fietsstuur) - iets duurder, maar een stúk veiliger.
Bakfiets met kinderen
De bakfiets is populair geworden om kinderen mee te vervoeren, maar vooral de driewiel-bakfiets is niet veilig.
Alleen al in mijn eigen omgeving beluisterde ik een paar ongelukjes met een bakfiets, beladen met kleine kinderen.
Het meest riskante voorval is een moeder die met een voorwiel de stoeprand raakte, en zo mét haar kinderen in de sloot belandde. Dit als gevolg van het stuursysteem op één verticale as.
Zo'n primitief stuursysteem vráágt om ongelukken - elke jongen die ooit een zeepkist had, kan dit beamen.
Een tandheugelconstructie lost dit probleem op. Het is wel duurder dan die verticale as, maar het is veilig. Maar op het internet vind ik geen tandheugelbesturing, en dat is een gemis dat om een oplossing schreeuwt.
Veiliger dan zo'n driewieler met verticale as-stuur is een tweewieler-bakfiets (zie afbeelding onderaan), maar die wordt door heel wat mensen 'eng' gevonden omdat hij net als een gewone fiets met 'zitjes' gemakkelijker omvalt dan een driewieler (zie de website van de 'Fietsersbond' over de bakfiets - maar ook daar pikken ze de tandheugel als veilige optie niet op).
Een derde mogelijkheid zou nog zijn om de bak áchter de bestuurder te plaatsen, dan stuur je als op een gewone fiets - bij een botsing is dit ook veiliger voor de kinderen, maar een bezwaar is wel dat de bestuurder dan lang niet steeds direct zicht op de kinderen heeft.
M.i. dient er dus een bakfiets met tandheugelbesturing te komen (kan ook met fietsstuur) - iets duurder, maar een stúk veiliger.
Uitleg tandheugel op Youtube : Tandheugelbesturing 1 & 2 < https://www.youtube.com/watch?v=JHN6dVGo-FU >
Een tweewiel-bakfiets in de Haagse straten Wikimedia fotograaf FaceMePLS
Een tweewiel-bakfiets lijkt minder stabiel dan een driewieler, maar laat zich beter manoeuvreren. Ook het gevaar van blokkering van één van de voorwielen heb je hiermee niet, en daarmee dus ook niet de gevaarlijke plotselinge ongewenste koerswijziging. Het meest veilig zou een drie- (of vier-)wieler zijn mét tandheugelbesturing.
Terug naar het overzicht "Divers" : klik hier
Een tweewiel-bakfiets lijkt minder stabiel dan een driewieler, maar laat zich beter manoeuvreren. Ook het gevaar van blokkering van één van de voorwielen heb je hiermee niet, en daarmee dus ook niet de gevaarlijke plotselinge ongewenste koerswijziging. Het meest veilig zou een drie- (of vier-)wieler zijn mét tandheugelbesturing.
Terug naar het overzicht "Divers" : klik hier