het 'Ervaringshuis' - Van moeten ... naar ont-moeten
- dit deel van de site is vooral voor zorgverleners bestemd
Spanning hoort bij het leven, en na spanning volgt ontspanning ….. als het goed is. Maar soms verloopt dat niet zo goed, weet je zelf ook wel, als volwassene. Ook een kind kan onder spanning lijden, vooral als die te veel en vooral te langdurig blijft bestaan. Gedragsproblemen kunnen hier de oorzaak, maar zeker ook het gevolg van zijn. En soms merk je hier als ouders niets van, maar heeft je kind wel lichamelijke klachten, die dan vaak niet goed te duiden zijn, ook niet door de huisdokter. We spreken dan van ‘functionele klachten’ of psycho-somatiek, het gevolg van spanning.
Kinderen met spanningsproblemen kúnnen veelal niet zoveel met woorden, zoals gebruikelijk is bij gedragstherapie. Woorden en aanwijzingen vallen al gauw verkeerd en komen over als ‘terechtwijzing’, soms zelfs als ‘afwijzing’. Dat maakt het lastig om een kind met spanningsproblemen te helpen.
In de methodiek van het Ervaringshuis speelt taal, voor zover die direct op het kind is gericht, een ondergeschikte rol. Dat maakt deze aanpak zo geschikt voor kinderen met spannings-klachten, en dus ook voor functionele klachten. Een vastgelopen of klemmende relatie tussen kind en ouder(s) komt in het Ervaringshuis dan ook vaak weer goed in beweging. Meer weten hierover:
Klik op een tegel; allemaal vertegenwoordigen ze het Ervaringshuis, maar vanuit verschillend perspectief.
- dit deel van de site is vooral voor zorgverleners bestemd
Spanning hoort bij het leven, en na spanning volgt ontspanning ….. als het goed is. Maar soms verloopt dat niet zo goed, weet je zelf ook wel, als volwassene. Ook een kind kan onder spanning lijden, vooral als die te veel en vooral te langdurig blijft bestaan. Gedragsproblemen kunnen hier de oorzaak, maar zeker ook het gevolg van zijn. En soms merk je hier als ouders niets van, maar heeft je kind wel lichamelijke klachten, die dan vaak niet goed te duiden zijn, ook niet door de huisdokter. We spreken dan van ‘functionele klachten’ of psycho-somatiek, het gevolg van spanning.
Kinderen met spanningsproblemen kúnnen veelal niet zoveel met woorden, zoals gebruikelijk is bij gedragstherapie. Woorden en aanwijzingen vallen al gauw verkeerd en komen over als ‘terechtwijzing’, soms zelfs als ‘afwijzing’. Dat maakt het lastig om een kind met spanningsproblemen te helpen.
In de methodiek van het Ervaringshuis speelt taal, voor zover die direct op het kind is gericht, een ondergeschikte rol. Dat maakt deze aanpak zo geschikt voor kinderen met spannings-klachten, en dus ook voor functionele klachten. Een vastgelopen of klemmende relatie tussen kind en ouder(s) komt in het Ervaringshuis dan ook vaak weer goed in beweging. Meer weten hierover:
Klik op een tegel; allemaal vertegenwoordigen ze het Ervaringshuis, maar vanuit verschillend perspectief.
Inleiding tot methode Ervaringshuis (EH).
Orthopedagoge Astrid volgde Kluitje op, vanuit de Riagg.
|
Orthopedagoge 'Kluitje' stond aan de wieg van het EH en ontwikkelde de methode.
Logopediste Minneke kwam met een kind-met-problemen graag in het Ervaringshuis.
|
GGZ-agoog Paul werkte lang in het EH, ook toen het naar GGNet verhuisde.
Ger en Bart werkten als fysiotherapeuten nauw samen met het EH.
|
Het EH is voor de kinderarts zijn 'verlengde arm' bij functionele klachten.
|
Orthopedagoog prof. de Ruyter over het Ervaringshuis
Deze brochure heeft jaren lang dienst gedaan, en geeft een leuke inkijk in het EH.
|
Het Ervaringshuis, opgebouwd en zich ontwikkelend vanaf 1970, was z'n tijd ver vooruit. Dit zowel in z'n methodiek (kinderen en ouders sámen in de groep) als in de thematiek en problematiek (functionele klachten), waar het z'n kracht kon ontlenen in begeleiding van kind en ouders, dus zijn wereld, op een plek waar lichamelijke klachten serieus genomen worden - het ziekenhuis - en de aanpak daar toch niet op gericht hoeft te zijn.
Deze effectieve en toch zeer kostenbesparende aanpak leverde voornamelijk 'gezondheid' op en geen declarabele 'productie' voor het ziekenhuis, in deze tijd van 'marktwerking' in de zorg een kennelijk noodzakelijke maar bizarre eis.
Voor ons ziekenhuis een reden om het Ervaringshuis weg te bezuinigen. Het verhuisde naar de RIAGG (nu GGNet), waarmee de wezenlijk belangrijke plek in het ziekenhuis verloren ging, en dus ook de nauwe samenwerking hierin tussen kinderartsen en orthopedagogen. Deze 'kaars' doofde uit in 2020 - deze zorg was zijn tijd té ver vooruit.
Inmiddels wordt wel op veel meer plekken herkend, dat begeleiding van kind én ouders flinke meerwaarde kan hebben. Met deze bijdrage in onze website hopen we een helpende hand te kunnen bieden aan ouders en aan professionals in de zorg voor kinderen met functionele klachten.